همه چیز درباره سئوی پینترست

تجربه‌های ما در تولید محتوای ویدئویی برای وبسایت
1399-07-10

پینترست یک شبکه اجتماعی است که در آن عکس ها به اشتراک گذاری می شود.  این سایت از نظر مجله تایم جزو ۵۰ سایت برتر جهان است.

هرچه جلوتر می رویم، میزان درهم تنیدگی کانال‌های مختلف بیشتر می شود. همانطور که می دانید (یا شاید هم ندانید) یکی از فاکتورهای کلیدی رتبه که گوگل توجه زیادی به آن می کند میزان سیگنال هایی است که به طور منظم روی وبسایت شما ارسال می شود.

پینترست به طور عمومی عنوان پلتفرم اصلی برای پین کردن دستور العمل ها و ایده های دکوراسیون منزل در نظر گرفته می شود ، اما همچنین یک ابزار قدرتمند دیجیتال مارکتینگ است.

یک فکر اشتباه

من ابتدا فکر می کردم این شبکه اجتماعی خیلی در کشور ما جایگاهی ندارد. گزارش تکراسا اما چیز دیگر می گفت. این گزارش با عنوان آمار استفاده از پینترست در ایران مرا نسبت به این شبکه اجتماعی مصمم تر کرد.

آمار Statcounter  را نگاه کنید:

Source: StatCounter Global Stats – Social Media Market Share

دانلود
گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ
رستوران ریواس

در سال ۹۵، برای رستوران ریواس یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به نام «یار خلاق» برگزار کردیم. این کمپین در زمان خود بسیار صدا کرد. گزارش این کمپین امروز بعنوان یکی از گزارش نویسی‌های قدرتمند در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ در بین افراد مختلف رد و بدل می‌شود.

> دانـــلود گزارش
گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ رستوران ریواس

همانطور که می بینید، اینستاگرام بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده است. شاید فکر می کردید شبکه اجتماعی بعدی فیسبوکی چیزی باشد، اما با کمال تعجب می بینید که خیر. پینترست بعد از اینستاگرام بیشترین کاربر را به هود اختصاص داده است.

به هر حال به دلیل اینکه یک شبکه اجتماعی قدرتمند است، بسیار می تواند برای کسب و کارهایی که عکس در آنها کاربرد دارد، بعنوان یک شبکه اجتماعی تاثیر گذاری عمل کند.

از سویی دیگر بر اساس اهمیت سوشیال سیگنال ها ( سیگنال های شبکه اجتماعی ) جای خوبی برای گرفته سیگنال های ورودی است.

طبق آمار سایت تحلیلی استاتیستا ، بیش از ۴۱۶ میلیون نفر ماهانه در جهان از پینترست بازدید می کنند تا ایده های مورد علاقه خود را بررسی و طبقه بندی کنند.  گرچه اغلب فکر می کنند  پینترست در خانواده شبکه های اجتماعی است ، اما در واقع پینترست یک موتور جستجوی قدرتمند نیز هست.

پیرنترست به منبع درآمد بسیاری از شرکت ها ، به ویژه شرکت های تجارت الکترونیک تبدیل شده است .

پینترست اخیرا یک نظر سنجی انجام داده است..  نتایج نشان می دهد پینترست بر آنچه مردم می خرند ، مارک هایی که انتخاب می کنند و میزان هزینه آنها تأثیر می گذارد

بد نیست به هر حال نگاهی به این آمار بیندازیم:

  • ۷۲٪ می گویند پینترست وقتی به دنبال چیزی نیستند ، آنها را به خرید الهام می دهد.
  • ۷۰٪ محصولات جدید را در پینترست کشف می کنند.
  • ۹۰٪ می گویند پینترست به آنها کمک می کند تا تصمیم بگیرند چه چیزی را خریداری کنند.
  • ۷۸٪ می گویند دیدن محتوای برندها در پینترست مفید است.
  • ۶۶٪ با دیدن پایه های مارک تجاری چیزی خریداری می کنند.
  • ۵۹٪ از پینترست برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد خریدهای خود استفاده می کنند.

برای اینکه بدانید در ایران چه خبر است، می توانید به گزارش آمار استفاده از پینترست در ایران آماده شده توسط تکراسا رجوع کنید.

الگوریتم جستجوی پینترست چگونه کار می کند؟

به عنوان یک کاربر پینترست ، می توانید هر تصویری را که به صورت آنلاین پیدا می کنید ذخیره یا “پین” کنید.  با ایجاد تابلوهای مختلف و دسته بندی مجموعه های خود ، می توانید موضوعات موردعلاقه خود را گردآوری و ساده کنید.  بیشتر تصاویر ، وقتی پین می شوند ، به وب سایت های اصلی که از آن هستند لینک داده می شوند.

تصور کنید که می خواهید در مورد دستورالعمل پیتزا چیزی را پیدا کنید.  به راحتی می توانید آن عبارت را در پینترست جستجو کنید و اقدام به مرتب سازی یافته های خود کنید.

پس از انتخاب مورد دلخواه ، می توانید آن را در پرتال خود ذخیره کرده و برای کسانی که شما را فالو می کنند به نمایش بگذارید.  مثل آنچیزی که در تصویر زی هم می بینید.

الگوریتم جستجو در پینترست

در اینجا باز هم تاکید می کنم که شما در ایران هستید و برخی از این موارد و مثال ها ممکن است برای ما کاربرد نداشته باشد.

اما بر حسب تجربه می دانم که صنایعی که عکس در آنها مهم است، در پینترست حتی برای کاربران ایرانی هم نتایج خوبی دارند. صنایعی مانند دکوراسیون و معماری، عکاسی، مد و فشن و مواردی از این دست.

موتور جستجوی پینترست چطور کار می کند؟

حال بیایید ببینیم جستجوی پینترست چگونه کار می کند؟ چهار عامل اصلی وجود دارد که بر نتایج جستجو تأثیر می گذارد:

  • کیفیت دامنه
  • کیفیت پین
  • کیفیت شخص پین کننده
  • ارتباط موضوع

 

حالا ببینیم اینها به چه معنا هستند؟

کیفیت دامنه

کیفیت دامنه در موارد مختلف ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال در مبحث سئو، سایت MOZ یاین رتبه بندی را ارائه می دهد.

پینترست می داند که چند مورد از سایت شما پین شده اند.

مطمئن شوید که به طور مرتب پین می شوید ، ریچ پینرا  در حساب خود فعال می کنید و محتوای با کیفیت بالا ایجاد می کنید که تعامل ایجاد می کند.

کیفیت پین

پینترست  کیفیت پین را با توجه به تازگی آن ، محبوبیت و میزان تعامل با آن تعیین می کند.  پینترست تمام موارد پین شما را ردیابی می کند.

به عنوان مثال ، اگر یک پین روی صفحه شما باشد و شخص دیگری مشترک آن شود، پینترست  میزان جذابیت را از هر نمونه از پین اندازه گیری می کند.

پس سعی کنید گرافیک خوبی روی عکس ها اعمال کنید تا میزان تعامل با پین افزایش یاید.

کیفیت شخص پین کننده

پینترست  میزان فعالیت شما را ارزیابی می کند. با فعال بودن ، به اشتراک گذاری مطالب پرطرفدار ، افزایش ذخیره ها و تعامل با دنبال کنندگان ، کیفیت خود را ارتقا دهید.

ارتباط موضوع

کلمات کلیدی مشابه نحوه عملکرد Google ، بر آنچه در جستجوی پینترست ظاهر می شود تأثیر می گذارند.

پینترست  به عنوان یک موتور جستجو

شما می توانید از موتور جستجوی پینترست برای هدایت بازدید به وب سایت خود استفاده کنید.  پینترست  برای افزایش هدف گذاری، در سال ۲۰۱۷ نموداری به نام نمودار مزه را ارائه داد.

نمودار پینترست Taste Graph با درک سلیقه ، ترجیحات و علایق در حال تکامل افراد ، میلیون ها نفر از افراد موجود در پینترست را به صدها میلیارد ایده تازه متصل می کند که کاملا مناسب آنها است.  اینکه چگونه ما ایده های ایده آل برای هر Pinner (پینر) را ارائه می دهیم ، به آنها کمک می کند هنگام عبور از مراحل مختلف برنامه ریزی زندگی خود ، ایده های تازه ای که دوست دارند را پیدا کنند.

پینترست  سال های زیادی را صرف اصلاح درک خود از رفتار کاربر و تبدیل آن به یک منبع قابل اجرا برای مشاغل کرد.

چندین کسب و کار توانسته اند از پینترست برای بازدید وب سایت استفاده کنند .  بن سیلبرمن ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت پینترست ، در مورد چگونگی عملکرد موتور جستجوی پینترست چنین گفته است :

ما اغلب در مورد پینترست مانند Human Indexing Machin (این عبارت را در پایین توضیح داده ام) صحبت می کنیم. گوگل این کراولرها (Crawler) و این الگوریتم های شگفت انگیز را ساخته است.  ما به مردم ابزاری می دهیم که به آنها اجازه می دهد به گونه ای سازماندهی شوند که برای این کراولر ها الگوریتم ها قابل درک باشند و با این کار، این کراولرها این وظیفه را بر عهده دارند که این اطلاعات را برای سایر مردم سازماندهی و مرتب و قابل درک کنند.

نکته: من عبارت خوبی برای ترجمه Human Indexing Machin در ذهنم پیدا نکردم. اما می توانم برای شما توضیحی بدهم که کمی درک کنید. به طور کلی، Indexing یعنی فهرست بداری یا الگو گیری. دقیقا همین را برای زمانی که گوگل یک صفحه را ایندکس می کند مد نظر است. یعنی صفحه ای که گوگل از آن فهرستی تهیه کرده و در پایگاه اطلاعاتی خود ذخیره کرده است.

مثل هر موتور جستجوی دیگر، شما باید با پینترست طوری کار کنید که پین ​​های شما با عباراتی که کاربران جستجو می کنند مطابقت داشته باشند.  مرتبط بودن به این معنی است که پین شما می بایست با جستجو های اخیر و رفتار مربوط به آن نزدیک و مربتط باشد.

تیم مهندسی پینترست نمای کلی  از نحوه استخراج و اختصاص کلمات کلیدی به پین ​​تصاویر را به اشتراک گذاشتند .  پینترست کلمات کلیدی pin را به نام annotations (حاشیه نویسی) اختصاص می دهد  که طول آنها بین یک تا شش کلمه است.  آنها سپس ارتباط پین شما با این کلمات کلیدی را با یک نمره براساس کیفیت اطلاعات استخراج شده (کلمات کلیدی مبتنی بر متن دارای امتیاز بالاتری هستند) و اینکه چند بار این کلمات به نمایش در‌امده اند ارزیابی می کند.

در این نمودار این دو مازراتی بیشتر از هوندا شبیه یکدیگر هستند.  این امر در یک عددی به نام Cosine Similarity منعکس شده است.

نکته: شباهت کسینوسی یا معیار شباهت به طور کلی شباهت کسینوسی یک معیار شباهت است که پایه آن محاسبه‌ی میزان کسینوس زاویه‌ی بین دو بردار است.

در صورت انطباق دو بردار (در این معیار نشانه شباهت کامل است) که زاویه‌ی بین دو بردار صفر می‌باشد مقدار آن برابر ۱ خواهد شد و در کمترین میزان شباهت دو بردار یعنی اگر زاویه بین دو بردار ۱۸۰ درجه باشد نتیجه این معیار ۱- خواهد شد.

این معیار یکی از پرکاربردترین معیارها در پردازش متن است. معیار شباهت کسیونوسی برای استفاده در زمانیکه داده‌های مربوط به ویژگی‌های ما تنک یا sparse هستن مناسب است.

برای اطلاعات بیشتر مقاله شباهت کسینوسی در وبلاگ محمد رضا برنتی را مطالعه کنید.

چگونه صفحه های پینترست خود را بهینه کنیم

تابلوهای پینترست را از نظر استراتژیک ایجاد کرده و محتوای مرتبط را بازپین (repin) کنید و دوباره تکرار کنید تا حضوری پررنگ ایجاد کند.

چگونه پینترست می داند کدام خودروها را با یکدیگر مقایسه کنیم؟ توسط کلمات کلیدی.

شما باید کلمات کلیدی را در نام صفحه ، توضیحات صفحه و در توضیحات هر عکسی که پین می کنید قرار دهید.  این کار به پینترست می گوید که چگونه پین ​​ها و مطالب خود را دسته بندی کند.

باید دقت کنید یکی از اصلی ترین کارهایی که یک ماشین (هوش مصنوعی) می تواند مطالب و یا موضوعات را دسته بندی کند، پیدا کردن رابطه بین انهاست. بنابراین، با ارتباط دادن بین مواردی که فکر می کنید مشابه است، با در نظر گرفتن این نکته که هر کدام از آنها دارای اطلاعات و ویژگی هایی قابل درک برای ماشین هستند، می توانید مطلب خود را در یک دسته بندی خاص قرار دهید و به ماشین بفهمانید که مطلب شما چیست؟

برای بهینه سازی محتوای خود ، با تحقیق درباره کلمات کلیدی شروع کنید. مثل هر کاری که با کلمات کلیدی کار دارد، پینترست هم با بررسی های متنی سر و کار زیادی دارد.

برای اینکه بتوانید این کار را درک کنید، اصطلاحاتی را که با مخاطبان و صنعت شما ارتباط دارند در پینترست جستجو کنید.

همانطور که تایپ می کنید ، پینترست به صورت خودکار اصطلاحات مختلفی را برای کمک به شما در محدود کردن جستجو ارائه می دهد.  این اصطلاحات را یادداشت کنید. آنها را به شرح پین ، عنوان صفحه ، متن تصویر و نمایه های خود اضافه کنید.

شما همچنین باید هشتگ های مربوطه را با عبارات مربوطه ادغام کنید.

به عنوان مثال ، CaféPress (یک شرکت فروش آنلاین برنده جایزه وبی – Webby است) دارای تابلوهای پینترست برای بخشهای مختلف محصول است.  با کلیک بر روی ماسک های پین شده ​​برای کودکان ، شرح توضیحات کامل شامل انواع مختلف کلمات کلیدی مرتبط نشان داده شده است.

توجه داشته باشید که آنها کلمه “Kids Face Masks” را هم در عنوان و هم در توضیحات قرار داده اند.  این توضیحات و عنوان شامل عبارات گوناگونی هستند که افراد ممکن است هنگام جستجوی ماسک از آنها استفاده کنند: قابل استفاده مجدد ، قابل شستشو و راحت یا هر عبارت دیگر.

این تصاویر برای بچه ها نیز جذاب است. (همان نکته ای که در بالا هم گفته شد) کافه پرس با استفاده از تصاویر پین شده موثر و بهینه سازی طرح های پین با ظاهر و احساس ثابت در تمام نقاط صفحه خود ، محتوای آنها را مطابق با نحوه جستجو افراد در پینترست تنظیم کرده است.

پینترست برای کسب و کارهای آنلاین

پینترست با ایجاد سهولت در جستجوی محصولات ، تجربه خرید آنلاین را ساده می کند. افرادی که هدف فروش در پینترست را دنبال می کنند ، یک حساب کاربری تجاری در پینترست راه اندازی می کنند که دارای مجموعه ای از خدمات شامل پشتیبانی شخصی ، عملکردهای خلاقانه و راهنمایی های تبلیغاتی است.

یادتان باشد که در حال حاضر اینستاگرام این حالت را در ایران دارد. به هر حال، در جهان و مخصوصا در امریکا، پینترست این نقش را بسیار جدی ایفا می کند.

یک حساب تجاری همچنین امکان تجزیه و تحلیل و تبلیغات (طبیعتا در ایران این امر سخت است) را برای شما فراهم می کند با افزودن محتوای بیشتر به حساب خود ، می توانید اطلاعات مربوط به بازدیدها و مشارکت را جمع آوری کنید.

پینترست این امکان را فراهم کارده است که بتوانید با یک تگ، هم امکان ویرایش خودکار مواردی که تغییر می کنند را فعال کنید، و هم بتوانید به سادگی امکان پین کردن عکس را فراهم کنید.

بهینه سازی وب سایت برای کاربران پینترست بسیار مهم است.  افرادی را در نظر بگیرید که ممکن است بخواهند مواردی را از سایت شما به صفحه خود پین کنند.

برای افزودن برچسب پینترست  به وب سایت خود ، باید این تگ را اضافه کنید.

همچنین ، دکمه های اشتراک گذاری را به صفحات محصول یا بلاگ خود اضافه کنید.  این بازدیدکنندگان را ترغیب می کند تا شما را در پینترست دنبال کنند و محصولات شما را با فالورهای خود به اشتراک بگذارند.

نیل پتل اینطور می گوید: Sellbrite (یک شرکت مدیریت مارکت پلیس که امروز تحت مالکیت Godaddy است) اشاره می کند که Forever 21 ، یک برند لباس زنانه ، کار بسیار خوبی در این زمینه انجام می دهد.

با کلیک بر روی دکمه اشتراک گذاری بازدیدکنندگان به پینترست می روند.  در آنجا ، آنها می توانند محصولی را که دوست دارند پین کنند.

این کار می تواند تعامل در وب سایت شما را بهبود دهد و مشتریان شما را در سراسر فضای دیجیتال با برند شما درگیر کند. البته که به هر حال برای شما یک سوشیال سیگنال نیز ایجاد می کند.

به علاوه ، هنگامی که برچسب پینترست را در محل خود دارید ، می توانید از داده ها برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی هدفمند استفاده کنید.

نتیجه

اگرچه سئوی پینترست در ابتدا ترسناک به نظر می رسد ، اما هنگامی که این کار را شروع کنید، این کار برای شما نتیجه خوبی خواهد داشت.  اگر به دنبال یک روش اثبات شده برای آگاهی از برند و همچنین بازدید از وب سایت هستید ، پینترست  ارزش کاوش دارد. یادمان هم نرود که این امر کمک بسیار بزرگی به سوشیال سیگنال شما خواهد کرد.

من این متن را با الهام از مقاله راهنمای جامع سئو در پینترست نوشته شده توسط نیل پتل نوشته و با کمی تجربه و اطلاعات دیگر منتشر کرده ام.

برای دریافت مطالب جدید ایمیل خود را وارد کنید

حمید
حمید
من متولد سال ۱۳۶۶ هستم. درحال حاضر دیجیتار مارکتر هستم و سعی می‌کنم که به سمت استراژیست شدن پیش بروم. در حال حاضر مدیر کمپین‌های دیجیتال هستم. تجربه من بیشتر در ارائه پروپوزال و ارائه طرح و برنامه دیجیتال مارکتنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *