همه چیز درباره تولید محتوای متنی بلاگ – نکات فنی

کدام مشتری دیجیتال مارکتینگ یک مشتری بد محسوب می‌شود؟
۵ مشتری دیجیتال مارکتینگ که باید به آنها جواب نه بدهید
1399-01-12
تجربه‌های ما در تولید محتوای ویدئویی برای وبسایت
1399-01-12
نگارش محتوای متنی برای بلاگ

تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی در وبسایت مجموعه می بایست تحت قوانین تعیین شده ای انجام پذیرد. مراحل کلی تولید محتوا به شرح زیر صورت می پذیرد

  • اول: اینکه باید مشخص کنید که محتوای تولید شده (یا محتوایی که می خواهید تولید شود) در چه گروهی از کلمات کلیدی آمده است؟ گروه کلمات کلیدی اصلی خود را قبل از شروع نگارش مقاله بدست آورید.
  • دوم: مشخص کنید که نوع محتوای مورد نظر در چه فرمتی از محتوا قرار می گیرد؟
  • سوم: تمامی محتواهای تولید شده می بایست دارای کد منحصر به فرد باشند. نحوه کد گذاری پایین‌تر آمده است.
  • چهارم: تاریخ تولید محتوا مشخص باشد.
  • پنجم: ابتدا تعیین کنید که محتوای مورد نظر در کدام یک از دسته های تعیین شده در بلاگ قرار دارد؟
  • ششم: محتوای خود را مطابق شکل زیر بسازید.
  • هشتم: سپس آن را در زمان تعیین شده طبق تقویم محتوا بارگزاری کنید.
ساختار پست وبلاگ

در تصویر بالا نحوه تقسیم‌بندی مطالب یک پست وبلاگی پیشنهاد شده است.

#شماره ۱: کد گذاری

تمامی محتواهای تولید شده می بایست با یک کد منحضر به فرد قابل شناسایی باشند. این کد، هویت یک مطلب است و می بایست در تمامی تولیدات محتوایی، از سیستم کدگزاری شده پایین استفاده نمایید.

شماره زبان فرمت شرکت
01 ENG DIO IDEALWEEN

فرمت ها یا اشکال محتوایی

ردیف فرمت کد
1 A day in the office DIO
2 Best practice BPR
3 Blog review BLR
4 Book review BRE
5 Case studies CST
6 Certifications CER
7 Chart, graphs and statistics CGS
8 EBook EBK
9 Employee and employer interviews video EIV
10 General papers GPR
11 General video GVD
12 Guest posts GPT
13 Guides GUD
14 Infographics INF
15 Journal reviews JRV
16 News NWS
17 Opinion OPN
18 Photography PHO
19 Polls POL
20 Presentation PRE
21 Tips and tricks TTK
22 Tool List TLS
23 Training and event calendar TEC
24 UGC UGC
25 Video tutorials VTL
26 Webinars WNR
27 Whitepapers WHP
28 Written tutorials WTL

زبان ها

ردیف زبان کد
1 انگلیسی ENG
2 فارسی FAR

 

#شماره ۲: تیتر اصلی در مقاله وبلاگ

تیتر اصلی محتوای خود را تولید کنید. تیتر اصلی، عنوانی است که مهم‌ترين مطلب متن را بيان می کند. در برخی مواقع، تیتر اصلی تنها تيتر خبر بوده و با حروف درشت‌تر دیده مى‌‌شود. تیترها خوانده می شوند و مخاطب تصمیم می گیرد که محتوای آن را بخواند یا نخواند. تیترها اولین و بیشترین بخشی از محتوا هستند که خوانده می شوند و در عین حال می توانند آخرین باشند.

مثال:

استارت آپ ها به نظام صنفی پیوستند

  • تیتر اصلی در محتوای متنی به تنهایی کافی نیست، روتیترها و زیرتیترها در خوانده شدن مطلب بسیار تأشیرگذارند. پس تقسیم بندی لازم را رعایت نمایید.
  • می توانید خلاصه ای از نوشته و یا توضیحات تکمیلی و یا ایده و ذهن خودتان را همراه با لحن بیان متن بعنوان تیتر برگزینید.
  • می توانید از عباراتی که مخاطب جستجو می کند در متن استفاده کنید.
  • کلمات غیرضروری را که باعث طولانی شدن تیترها می شوند حذف کنید.
  • از تیترهای بسیار کوتاه استفاده نکنید. استفاده از تیترهای کوتاه باعث می شود بین نوشته شما و کلمات کلیدی تمایزی ایجاد نشود.
  • موتور جستجوی گوگل، معمولا عباراتی را که بین ۶۵ تا ۹۵ کاراکتر را شامل میشوند بعنوان تیتر اصلی در نظر می گیرد. پس سعی کنید که تیتر انتخابی مشمول این قانون باشد.
  • سعی کنید تنها یک تیتر برای محتوای خود تعیین کنید.

#شماره ۳: زیر تیتر ها

زير تيتر، بعد از تيتر اصلى (معمولاً در صفحه اول) و با حروف کوچکتر نوشته مى‌شود. مطلب زير تيتر مى‌تواند مکمل تيتر اصلى و روتيتر و يا مستقل از آنها باشد و باز هم به هر حال تيتر اصلى بايد بدون زير تيتر هم مفهوم و معناى مستقل و کامل داشته باشد.

دانلود
گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ
رستوران ریواس

در سال ۹۵، برای رستوران ریواس یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به نام «یار خلاق» برگزار کردیم. این کمپین در زمان خود بسیار صدا کرد. گزارش این کمپین امروز بعنوان یکی از گزارش نویسی‌های قدرتمند در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ در بین افراد مختلف رد و بدل می‌شود.

> دانـــلود گزارش
گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ رستوران ریواس

مثال:

تیتر اصلی « رئیس جمهور در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کرد»

زیر تیتر « استارت آپ ها مشکلات خود را با بالاترین مقام اجرایی کشور مطرح کردند»

  • از جملات مهم مقاله و یا نوشته برای نوشتن زیر تیترها بهره ببرید.
  • سعی کنید که زیر تیتر عنوان کننده یک سوال باشد که شما قصد پاسخ به آن را دارید و یا آنچیزی را بیان کند که می خواهید بعنوان یک منفعت به مخاطب خود تقدیم کنید.
  • سعی کنید محتوای خود را طوری طراحی کنید که حداکثر از 5 زیر تیتر استفاده شود.
پیشنهاد ما >  تجربه‌های ما در تولید محتوای ویدئویی برای وبسایت

#شماره ۴: سرآغاز یا سوتیتر

سعی کنید برای مطالبی که طولانی هستند و بیش از 800 کلمه را شامل می شوند، از سرآغاز یا سوتیتر استفاده کنید. در مطالبی که بسیار طولانی هستند می توان از چند سوتیتر استفاده کرد. سوتیتر باید خلاصه ای از مطالبی باشد که شما می خواهید به آنها بپردازید.

سعی کنید در چند جمله (4 تا 5 جمله) مقدمه وار در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. همانطور که قبلا هم گفته شد، این قسمت از نوشته تاثیر بسیار زیادی در قانع کردن مخاطب برای خواندن ادامه مطلب است.

#شماره ۵:چگالی کلمات کلیدی در مقاله

شما باید تعیین کنید که چه عباراتی می بایست در محتوای شما بکار برده شود.

علاوه بر آن، سایر کلمات کلیدی که به متن موردنظر مربوط است را انتخاب کنید. سعی کنید تا 3 کلمه کلیدی، یکی اصلی و دو کلمه فرعی برای متن در نظر بگیرید.

  • از نگارش یک متن برای تنها یک کلمه کلیدی خودداری کنید.
  • در هر مقاله که بطور متوسط تا ۵ کلمه کلیدی کار کنید.
  • کلمه کلیدی مورد نظر در موارد زیر بکار برده شود:
  • در عنوان (تیتر، زیر تیتر)
  • در متن
  • در پاراگراف اول مقاله (سرآغاز)
  • هدر صفحه ای که مقاله را در آن قرار می دهید
  • در آدرس صفحه
  • در پاراگراف آخر مقاله
  • استفاده از کلمه کلیدی به شکل بولد یا ایتالیک
  • بکارگیری کلمه کلیدی در متن جایگزین (alt)

یک ابزار مناسب برای سنجش کلمات کلیدی در محتوای متنی

یکی از ابزار‌های خوب برای سنجش کلمات کلیدی متن بلاگ ، افزونه SeoQuake است. این افزونه روی مرورگر کروم یا فایرفاکس نصب شده و در صورتی که صفحه‌ای باز شود، تراکم کلمات کلیدی صفحه را به شما نمایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که این افزونه به صورت آفلاین کار نمی‌کند و همینطور ابزار‌های دیگری مانند اندازه گیری رتبه‌ صفحه و بک لینک‌ها را نیز در خود دارد. شما می‌توانید این افزونه را برای مرورگر کروم از این لینک دریافت کنید.

افزونه seoquale برای سنجش کلمات کلیدی

#شماره ۶: دستورات نگارشی

در نگارش یک مقاله، می بایست تحت قوانین زیر عمل کرد.

استفاده از بولت

سعی کنید متن خود را طوری تنظیم کنید که متن مورد نظر دارای دسته بندی بوده و مطالب قابل دسته بندی در بولت باشد. در زیر نمونه ای از بولت گذاری را مشاهده می کنید:

امروزه در ایران، شرکت های دیجیتال مارکتینگ به دسته‌های زیر تقسیم می شوند:

  • شرکت صاحبت رسانه
  • شرکت تبلیغ کننده یا رسانه فروش
  • شرکت‌های استراتژی نویس و مشاور

نقل قول، باز نشر و ذکر منبع آن

زمانی که می خواهید عبارتی را عینا از کسی یا منبعی نقل کنید می بایست نقل قول را مشخص کنید.

تذکر مهم: این موضوع در زمانی که از منابع هم زبان دیگر استفاده می کنید اهمیت بسیاری پیدا میکند. ممکن است در صورت رعایت نکردن این مسئله، گوگل محتوای تولید شده را کپی تلقی کرده و تبعات سنگینی برای وبسایت داشته باشد.

برای نگارش نقل قول چنین عمل کنید:

  • حتما نقل قول را در گیومه قرار دهید
  • در صورتی که نقل قول چیزی بیش از 40 کلمه است، نقل قول را حتما در یک پاراگراف جدید آورده و فونت آن را کمی کوچکتر و یا ایتالیک کنید.
  • حتما منبع خود را در آن ذکر کنید.
  • اگر می خواهید محتوایی در سایت قرار دهید که عینا از یک محل دیگر آورده میشود، حتما در ابتدای متن توضیحاتی پیرامون متن و دلیل ذکر عینی مطلب بیاورید. آن را میان گیومه قرار داده و حتما با گیومه ببندید. ذکر منبع و لینک آن در انتهای متن (بعد از گیومه) ضروری است.
    توجه: زمانی که به ترجمه یک عبارت می پردازید، در واقع یک محتوای جدید تولید کرده اید. متن ترجمه شده توسط شما نقل قول محسوب نمی گردد.
  • در صورتی که نقل قول مستقیم انجام می دهید، حتما منبع نقل قول را ذکر کنید. اگر منبع شما اینترنتی است، حتما عنوان مطلبی که نقل قول از آن صورت گرفته نوشته شده و لینک مربوطه روی آن قابل دسترس باشد.
پیشنهاد ما >  تجربه‌های ما در تولید محتوای ویدئویی برای وبسایت

شما می توانید نمونه ای از نگارش یک نقل قول را مشاهده کنید:

یکی از رهبران بزرگ دنیای فناوری قطعا استیو جابز است. اما باید پرسید که آیا هر انسان بزرگی آیا لزوما خوب هم هست؟ یکی از دوستان او میگوید:

« با او به شدت مشکل داشتیم. او از تکنیکی به نام دایره تحریف واقعیت بهره میبرد. او طوری واقعیت را تحریف می کرد که گاهی ما هم باور می کردیم که اشتباه می کنیم.»

استیو وازنیاک

واژه های مرکب

برای نگارش واژه های مرکب، حتما از نیم فاصله استفاده کنید.

لینک دهی در محتوای متنی

سعی کنید حین نگارش یک محتوای متنی ، حتما از لینک در آن استفاده کنید. پیشنهاد می شود حداقل در موارد زیر لینک دهی کنید:

  • زمانی که از یک عبارت و یا اصطلاح تخصصی استفاده میکنید.
    در دایره المعارف های معتبر و یا دانش نامه های مختلفی که به صورت آنلاین وجود دارند، اصطلاح و یا عبارت را پیدا کرده و کلمه یا عبارت مورد نظر را به آدرس صفحه مربوط به آن لینک دهید.
  • زمانی که از یک خبر استفاده می کنید.
    این امر یک نقل قول غیر مستقیم است. سعی کنید لینک خبر را روی قسمتی از متن بگذارید. در صورتی که خبر به صورت نقل قول مستقیم ذکر شده است، از لینک کردن کل متن خودداری کنید. می توانید به صورت پاورقی و با آوردن عبارت «لینک خبر» استفاده کنید.
  • نام اشخاص
  • زمانی که به محتوا های قبلی منشر شده در وبسایت استناد کرده اید.
    حتما عنوان مقاله را بنویسید و روی آن به اصل محتوا لینک دهید.
  • ذکر یک منبع
    زمانی که منبعی را برا نوشته خود ذکر می کنید، حتما لینک مطلب را بگذارید. خواه این به صورت پاورقی آورده شده باشد، خواه در متن
    نکته: از لینک دهی بیش از حد خودداری کنید. شما ویکی پدیا نیستید.

محتوای متنی ترجمه شده

محتواهایی که برگردان مطلبی با زبان متفاوت است، محتوای متنی تولیدی محسوب می شوند. اما ذکر منبع در آنها ضروری است. در چنین محتواهایی نکات زیر را رعایت کنید:

لینک مطلب اصلی را در آخر مقاله ذکر کنید.

در صورتی که از ترجمه دقیق استفاده می کنید، حتما عبارت زبان اصلی را برای واژگانی که ترجمه آنها دشوار است و یا معادل عینی ندارند، به صورت پاورقی ذکر کنید. نمونه ای از این اقدام را در زیر می بینید:

Marketing is the management process through which goods and services move from concept to the customer. It includes the coordination of four elements called the 4 P’s of marketing.

بازاریابی (۱) یک جریان مدیریتی است که در جریان آن، ایده یک کالا و یا خدمت، به مصرف کننده هدایت می شود. روال بازاریابی شامل 4 مرحله می شود که4P مارکتینگ نامیده می شود.


۱) Marketing

همانطور که در مثال فوق می بینید، معادل واژه بازاریابی که در واقع ترجمه ای نه چندان مناسب برای Marketing است، به صورت پاورقی ذکر شده است.

در ترجمه های لفظی که رساندن مفهوم در اولویت قرار دارد، ذکر اینکه مطلب به صورت تلخیصی و یا لفظی ارائه شده ضروری است.

#شماره ۷: انتخاب عکس مناسب برای مقاله وبلاگ

برای مقاله خود یک عکس جذاب انتخاب کنید. در انتخاب عکس مناسب به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است تمامی عکس های انتخاب شده برای محتوای متنی در سایز یکسانی ارائه گردند.
  • عکس بلاگ دارای کیفیت مناسب باشد. از قراردادن عکس های دفرمه و یا کشیده شده خودداری کنید.
  • عکس را متناسب با موضوع مورد نظر انتخاب کنید.
  • حتی المقدور از منابع رایگان برای عکس خود استفاده کنید. در اینترنت منابع بسیاری وجود دارند که می توانید از عکس های رایگان استفاده کنید.
  • اگر عکسی را از منبعی غیر رایگان، استفاده می کنید، تمام اطلاعات آن را ذکر کنید. نام عکاس یا طراح، منبع و اطلاعات شناسنامه ای دیگری که در دسترس دارید. توجه داشته باشید که هر چقدر اطلاعات بیشتری در وبسایت شما قرار گرفته باشد، ارزش بیشتری دارید. پس از اشاره به اینکه عکس متعلق به خودتان نیست نهراسید.

یادآوری 1: سعی کنید در محتوای متنی خود نوشته خود نیز از عکس های مرتبط استفاده کنید.

یادآوری 2: از نوشتن متن جایگزین تصویر غافل نشوید. قبل از انتشار، تصمیم بگیرید که عکس جایگزین تصویر اصلی و همچنین تصاویری که در متن استفاده می کنید چیست؟

این مقاله توسط دیماژن نگارش شده است.

برای دریافت مطالب جدید ایمیل خود را وارد کنید

حمید
حمید
من متولد سال ۱۳۶۶ هستم. درحال حاضر دیجیتار مارکتر هستم و سعی می‌کنم که به سمت استراژیست شدن پیش بروم. در حال حاضر مدیر کمپین‌های دیجیتال هستم. تجربه من بیشتر در ارائه پروپوزال و ارائه طرح و برنامه دیجیتال مارکتنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *