تجربه‌های ما در تولید محتوای ویدئویی برای وبسایت

نگارش محتوای متنی برای بلاگ
همه چیز درباره تولید محتوای متنی بلاگ – نکات فنی
1399-01-15
همه چیز درباره سئوی پینترست
1399-01-15

استفاده از محتوای ویدئویی در دیجیتال مارکتینگ

تولید محتوای ویدئویی برای محتوای وبسایت یا دیگر کانال‌های رسانه‌ای شما، یکی از مهمترین شیوه‌های تولید محتوا و یکی از اثربخش ترین شیوه‌ها است. باید بدانید که در تولید ویدئو باید تکنیک های خوبی برای ارائه محتوا بکار بگیرید.

در تولید ویدئو مهم است که به نکات زیر توجه کنید:

  • ریتم محتوای ویدئویی را جدی بگیرید. 
    مهمترین امر در ساخت محتوای ویدئویی ، این است که ریتم کار حفظ شود. ریتم و تمپو تقریبا مهمترین چیزی است که بعد از ساخت محتوا اهمیت دارد. نباید بیننده از دیدن ویدئو کسل شود.
  • تکنیک ساخت مهم نیست.
    خیلی از افرادی که می خواهد بازاریابی محتوایی انجام دهند، در تولید محتوای ویدئویی دچار ایده‌آل گرایی می‌شوند. باید بگوییم که در خیلی از مواقع، اهمیتی ندارد که شما از صدا برداری حرفه‌ای، یا تصویر برداری ویژه یا عوامل خاصی استفاده کنید. می‌توانید با یک موبایل و یک هندزفری محتوای ویدئویی اثر بخشی تولید کنید. مخصوصا زمانی که محتوای شخصی تولید می‌کنید.
  • مخاطب را بشناسید.
    این امر منحصر به ساخت محتوای ویدئویی نیست. هرچیزی که برای یک مصرف کننده تولید می‌شود -خواه یک بازی باشد، خواه یک محتوای ویدئویی ، خواه یک محصول – باید مطابق با او باشد.
    شاید جالب باشد بدانید که خیلی اوقات، برای تولید محتوای ویدئویی آموزشی یا محتواهای دوره‌ای (جایی که در حال ساخت تیزر نیستید) تقریبا کسی به کیفیت فنی ساخت توجه نمی‌کند. همه منتظر هستند که شما چیزی ارزشمند به آنها ارائه دهید.

حالا چند نکته کلیدی در تهیه محتوای ویدئویی که در تجربه ما خیلی مهم بودند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

#شماره۱) تولید ویدئوهای آموزشی

هدف از ساخت این ویدئو ها، ارائه یک مطلب آموزشی و یا تحلیلی است. این ویدئو ها برای مخاطب یک ارزش ایجاد می کنند و یا به او چیزی یاد می دهند. در ساخت چنین ویدئوهایی که شما اقدام به انتشار آن در وبسایت می کنید نکات زیر را رعایت کنید:

  • در 2 دقیقه اول یک ویدئو، یک وعده به مخاطب بدهید. چیزی که یاد خواهد گرفت، با چیزی که بدست خواهد آورد.
  • 1 دقیقه اول ویدئوی شما معادل 8 میلیون کلمه است. پس سعی کنید حرف خود را در 1 دقیقه اول ویدئو بزنید. سریع سراغ اصل مطلب بروید.
  • ابتدای ویدئو این مطلب را منتقل کنید که موضوع ویدئوی شما چیست و چرا اقدام به انتخاب آن کرده اید؟
  • به طور واضح به مخاطب بگویید که چه چیزی یاد میگیرد و در پایان این ویدئو می تواند چه کاری انجام دهد.
  • در ویدئوهای خود از اسلاید استفاده کنید. نکات مهم را روی اسلاید ها بگویید.
  • در اسلایدهایی که در ویدئو بکار می برید، حتما از بولت ها استفاده کنید.
  • در انتهای ویدئو برنامه تولید آینده خود را بگویید.
  • در انتهای ویدئو او را دعوت به انجام یک کار کنید. به طور مثال از او بخواهید سایر ویدئوهای شما را بخواند و یا ایمیل خود را در بخش مخصوص وارد کند. سعی کنید کاری از او بخواهید که شما در ازای آن عملی انجام می دهید.
  • سعی کنید برای ساده ترین مخاطبان خود ویدئو تهیه کنید. از ضمیمه کردن خود به ویدئو خودداری کنید (طوری ویدئو بسازید که نیاز به شرح و توضیح بعدی توسط شما نداشته باشد).
  • از توضیح اضافه در محتوای ویدئویی خود، پرهیز کنید.
پیشنهاد ما >  همه چیز درباره تولید محتوای متنی بلاگ - نکات فنی

یک مثال

جادی یکی از برنامه نویسان خبره ایران است و البته بسیار شناخته شده است. همانطور که حدس می‌زنید دلیل شهرت او ساخت ویدئوی‌هایی است که در مورد برنامه‌نویسی یا دنیای تکنولوژی تولید می‌کند. به تولید محتوای ویدئویی او دقت کنید و با گفته‌های بالا مقایسه کنید:

نکات:

  • یک راست برویم سر اصل مطلب
    همانطور که در ویدئوی بالا دیدید، جادی خیلی راحت صحبت می‌کند و یک راست به سراغ اصل مطلب می‌رود. از خود ویدئو هم که مشهود است او هیچ کاری به کیفیت ویدئو ندارد. در واقع او یک محتوای ویدئویی خانگی ساخته است که در دنیای حرفه‌ای بسیار طرفدار دارد.
  • شناخت کامل از محتوا و مشتری آن
    از سویی دیگر می‌بینید که مخاطب خود را بسیار خوب شناخته است و کاملا تخصصی صحبت می‌کند. قرار نیست کسی جز عاشقان تکنولوژی و برنامه نویسی از محتوای ویدئویی او سر در بیاورند.
  • محتوای اثر بخش
    ذکر این نکته هم ضروری است که در این محتوای ویدئویی ، حجم زیادی از محتوای کارآمد به کاربر انتقال داده می‌شود.

باز نشر ویدئو

در ساخت ویدئوهایی که در مراجع دیگری ساخته شده اند، لازم است که توضیحات لازم در زیر ویدئو ذکر شود. حتما لازم است که منبع مربوطه ذکر شود. درست مثل ویدئوی بالا که ما منبع را ذکر کردیم.

تغییر ساختار ویدئو

پیشتر ذکر شد که ترجمه یک محتوا، و یا ایجاد تغییراتی در شکل ارائه و یا گستره مطلب، تولید محتوا محسوب می شود. اگر ویدئویی دارید که به آن زیر نویس اضافه کرده اید، اسلاید های آن را با زبان دیگری نوشته اید و یا روی آن به زبان دیگری نریشن آورده اید، حتما لینک ویدئوی اصلی را (درصورت وجود) قرار داده و یا شناسنامه ویدئو را ذکر کنید.

دانلود
گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ
رستوران ریواس

در سال ۹۵، برای رستوران ریواس یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به نام «یار خلاق» برگزار کردیم. این کمپین در زمان خود بسیار صدا کرد. گزارش این کمپین امروز بعنوان یکی از گزارش نویسی‌های قدرتمند در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ در بین افراد مختلف رد و بدل می‌شود.

> دانـــلود گزارش
گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ رستوران ریواس
پیشنهاد ما >  همه چیز درباره تولید محتوای متنی بلاگ - نکات فنی

به طور مثال مهم است که اعلام کنید ویدئوی مورد نظر توسط چه شرکت و یا شخص و یا کنالی تولید شده و شما چه کاری روی آن انجام داده اید. به طور مثال می توانید به شکل زیر بنویسید:

“ویدئوی آموزشی « استفاده از نرم افزار گوگل آنالایتیک» تهیه شده توسط گروه آموزشی لیندا

ترجمه و صدا گذاری به زبان فارسی توسط تیم دیما”

به ویدئوی زیر دقت کنید:

 

این ویدئویی است که برای آموزش کشیدن نخ دندان به سفارش شرکت نخ دندان مینا آماده شد. اضافه شدن زیر‌نویس به این ویدئو، منجر به ایجاد یک محتوای ویدئویی جدید شده است.

#شماره۲) ویدئوهای غیر آموزشی

این ویدئوها را در معرفی شرکت، خدمات، تیم، پروژه ها و تبلیغات استفاده کنید. در ساخت این ویدئو ها به نکات زیر توجه کنید:

  • این ویدئوها را تنها در جهت استراتژی محتوای خود بکار ببرید.
  • کیفیت این ویدئوها از ویدئوهای آموزشی بالاتر باشد.
  • در آن از خلاقیت استفاده کنید.
  • این ویدئوها حاوی یک پیام واضح هستند. پیام را طبق استراتژی محتوا انتخاب و در جهت آن ویدئو را بسازید.
  • این ویدئوها آموزشی نیستند. چیزی یاد کسی ندهید.

#شماره۳) استفاده از اسلاید در ساخت ویدئو

  • در استفاده از اسلاید برای تولید محتوا نکات زیر را رعایت کنید:
  • اسلاید برگه خلاصه مطلب نیست. از اسلاید در عنوان گذاری استفاده می شود. پس از خلاصه کردن مطالب در اسلاید ها پرهیز کنید.
  • از بولت گذاری استفاده کنید.
  • از بکارگیری جملات طولانی پرهیز کنید.
  • جملات را به صورت عنوانی بیان کنید. از مثال زیر استفاده کنید.

“عبارت غیر صحیح

« در دیجیتال مارکتینگ باید به این نکته توجه کرد که این تخصص تنها دنبال کننده اهداف کلان مجموعه است و وظیفه سیاست گذاری کلان را بر عهده ندارد»

صحیح

«دیجیتال مارکتینگ، مجری استراتژی، نه تدوین کننده آن»”

  • مطالب را دسته بندی شده ارائه دهید.
  • مطالب دسته بندی شده را شماره گذاری کنید.
  • از رنگ بندی موضوعی استفاده کنید.
  • برای عناوین مهم یک صفجه کامل، بدون جزئیات اختصاص دهید.
  • سعی کنید بیش از ۷ سطر در یک صفحه قرار ندهید.

جمع بندی

ما نمی‌دانیم شمایی که این مطلب را می‌خوانید در کدام دسته زیر قرار می‌گیرید:

  • مدیر یا مسئول محتوا
  • تولید کننده محتوای آموزشی
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ

مهم نیست در کدام یکی از دسته‌های زیر هستید. یادتان باشد چیزی که شما را در ساخت محتوای ویدئویی قدرمند می‌سازد، دیدن ویدئو‌های خوب و همینطور تلاش و تکرار و تمرین مکرر است. پس همین الان شروع به ساخت کنید و از دوستانتان بخواهید که در مورد محتوای ویدئویی شما نظر دهند.

این مقاله توسط گروه دیماژن نوشته شده است.

برای دریافت مطالب جدید ایمیل خود را وارد کنید

حمید
حمید
من متولد سال ۱۳۶۶ هستم. درحال حاضر دیجیتار مارکتر هستم و سعی می‌کنم که به سمت استراژیست شدن پیش بروم. در حال حاضر مدیر کمپین‌های دیجیتال هستم. تجربه من بیشتر در ارائه پروپوزال و ارائه طرح و برنامه دیجیتال مارکتنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *